Dette er en kort oppsummering av historien til Hysnes Fort

1896:

Forsvaret kjøper opp et mindre areal på Hysnesområdet

1897:

Hysnes blir anlagt som del av Agdenes befestninger i henholdt til stortingsvedtak. Hovedbevæpningen er 21 cm tunge og 15 cm middelstunge Armstrong kanoner.

1940 - 1945:

Fortet blir angrepet av tyskere 9. april 1940. Tyskerne har overtatt fortet og forsterker det med nærforsvarstillinger, luftvernstillinger, bunkere m.m. De lager også et primitivt torpedobatteri ved å sette i land aktre torpedosats fra jageren ''Paul Jacobi''.

1945:

Etter frigjøringen i 1945 overtok Kystartillerier anlegget og videre utviklet det.

1945-95:

Flere bygninger fra 40 tallet blir revet, men tydelige spor som grunnmurer står igjen. Leiren blir stadig utviklet og hovedpunktet blir flytter fra sjøen til området lenger opp.

1993:

Inv.nr.0067 i vestlige del av det gamle militære bygningsmiljøet i Junkersbukta blir revet.

1994:

Forter får nytt vedlikeholdsbygg

1998:

Hysnes og Brettingen blir nedlagt som fort, men det forblir militær virksomhet der noen år til

Fjellhallen på Hysnes

Fjellhallen på Hysnes ble tidligere brukt til lager. I dag er hallen satt i stand og brukes til konserter pga den fantastiske akustikken der inne.

se video (ekstern lenke)

Ta kontakt om du ønsker å leie hallen.

På leting etter overnatting?

I gangavstand fra museet finner du ammunisjonsarbeidshuset på Hysnes.

Det er i dag pusset opp og tilrettelagt for utleie til overnatting eller mindre arrangementer.

Ta kontakt ved interesse.

Lena og Magnar Sivertsvik

Hysnes militære museum